75-jarig Holland Festival vierde een feestelijk jubileum

Persbericht 1 juli 2022

75-jarig Holland Festival vierde een feestelijk jubileum 

De 75e editie van het Holland Festival werd afgelopen zondag afgesloten met de voorstelling Kein Licht van regisseur en associate artist Nicolas Stemann in samenwerking met componist Philippe Manoury, en met de theatermarathon The Nation van regisseur Eric de Vroedt. Dit jaar was een centrale rol weggelegd voor twee charismatische en inspirerende associate artists: de Frans-Beninse zangeres Angélique Kidjo (1960) en de Duitse theaterregisseur Nicolas Stemann (1968). Thema’s die in het werk van deze beide associates en bij veel andere festivalkunstaars naar voren kwamen, waren representatie en klimaat. Deze thema's werden ook uitgediept in een expositie, kunstenaarsgesprekken en in Manifesto for the living in a time of extinction: een achtdaags programma over klimaatveranderingen in een speciaal door ROEF neergezette kas op het dak van parkeergarage Q-Park Westergasfabriek. 

Facts and figures 
Van 3 tot en met 26 juni 2022 presenteerde het Holland Festival in totaal 33 producties met 106 voorstellingen, waaronder 7 wereldpremières en 16 Nederlandse premières.  

Opvallende voorstellingen 
Tijdens deze editie kon het festival eindelijk weer voluit doen waar het sinds de oprichting in 1947 voor bedoeld is: mensen samenbrengen om live voorstellingen uit binnen- en buitenland te beleven. Tijdens het openingsconcert Mother Nature kreeg Angélique Kidjo, met haar energieke podiumpersoonlijkheid, heel Carré aan het dansen en zingen. Ook haar concert Ifé in Het Concertgebouw - met o.a. het door Philip Glass op gedichten van Kidjo gecomponeerde titelwerk - was een groot succes. In de voorstellingen van Nicolas Stemann, Der Besuch der alten Dame, Contre-enquêtes en Kein Licht. (2011/2012/2017), kwamen de thema’s klimaatcrisis, identiteitspolitiek en representatie uitgebreid aan de orde. Een van de publiekslievelingen, Sami Yusuf, maakte met When Paths Meet, in samenwerking met het Amsterdams Andalusisch Orkest en Cappella Amsterdam, de hooggespannen verwachtingen van zijn enthousiaste publiek meer dan waar. Het uitverkochte concert werd uitgezonden door de NTR en trok direct 243.000 kijkers. De Kersentuin (La Cerisaie) in bewerking van regisseur Tiago Rodrigues met daarin steractrice Isabelle Huppert werd ook goed ontvangen. A Play for the Living in a Time of Extinction, een eigen productie van het Holland Festival in samenwerking met Frascati Producties, was de Nederlandse invulling van het gelijknamige, duurzame theaterconcept van regisseur Katie Mitchell. Tijdens de twee clubavonden in nachtclub Lofi en een avond in de Melkweg kon het (dans)publiek kennismaken met artiesten uit onder meer Oeganda, Indonesië, Zuid-Afrika, Kenia en Nigeria.  

Complexe tijd 
Naast deze successen moest het festival helaas twee producties afgelasten. De grootschalige filminstallatie Euphoria van Julian Rosefeldt kon niet op tijd worden voltooid doordat de kunstenaar in Oekraïne filmde en daarbij samenwerkte met een Oekraïense filmploeg, en het land voortijdig moest verlaten vanwege de Russische invasie van dat land. De muziektheatervoorstelling Yemandja van Angélique Kidjo ging wel door, maar als gevolg van de inmiddels uitgebroken oorlog, kwamen decors en kostuums niet op tijd aan en werd de voorstelling in een versoberde enscenering uitgevoerd. De voorstelling The Murder of Halit Yozgat van Ben Frost kwam te vervallen vanwege coronabesmettingen binnen het technische team.  

Jubileum 
Speciaal voor het jubileumjaar werd dit jaar naast de streaming van de opera Der Freischütz een extra, gratis toegankelijke, door het publiek gekozen, Opera in het park uitgezonden. Onder de noemer ‘Holland Festival Parels’ zijn televisiefragmenten verzameld van hoogtepunten uit de geschiedenis van het festival. En in Amsterdam was naast de feestelijke vlaggen en 'festivaltram' een bijzondere ‘historische afficheroute’ te zien. 

Toegankelijkheid 
Het percentage scholieren, CJP-pashouders en studenten is deze editie substantieel gestegen. Het festival bereikte zowel terugkerende, maar zeker ook nieuwe doelgroepen. Dit was duidelijk terug te zien in de zalen, waar publiek met verschillende leeftijden en culturele achtergronden samenkwam.  In de vele ontvangsten rondom voorstellingen en programmaonderdelen waarin makers elkaar en hun publiek ontmoetten, werden uitwisselingen mogelijk tussen verschillende (culturele) werelden.  

-------------------------------------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie/niet voor publicatie: 
Voor informatie en foto’s kunt u contact opnemen met Zuwena Venhuis, perscoördinator 
e-mail: zuwena.venhuis@hollandfestival.nl of mobiel 06 - 4833 3216.