Ga naar de hoofdcontent
jongerenprogramma's en educatie

Jongerenprogramma's en educatie

Holland Festival als leeromgeving

Het Holland Festival biedt al jaren ruimte aan jonge denkers, dromers en doeners. Via workshops, ontmoetingen en maatwerkprogramma’s maken jongeren, studenten en (jonge) professionals kennis met podiumkunsten uit de hele wereld. Ze ontmoeten makers, bezoeken voorstellingen en gaan in gesprek over grote thema’s.

Meedoen, verdiepen en verbinden staan centraal. Want jongeren zijn het publiek én de makers van morgen.

 

Wil je met je klas, opleiding of organisatie een voorstelling bezoeken of samenwerken? Mail onze educatiemedewerker Flora Dekkers via [email protected].

We denken graag met je mee!

 

HF Lab wordt mede mogelijk gemaakt door de ELJA Foundation. Holland Festival als leeromgeving wordt in 2025 ondersteunt door Fonds 21

  • Voortgezet Onderwijs

    Internationale topmakers, actuele thema’s en nieuwe vormen: het Holland Festival wil leerlingen op een directe en creatieve manier laten kennismaken met podiumkunst. Bij geselecteerde voorstellingen bieden we workshops en lesprogramma’s waarin leerlingen zélf aan de slag gaan – reflecterend, verbeeldend en onderzoekend. De programma’s sluiten goed aan bij CKV, Kunst en Drama en worden op maat afgestemd op de school.

  • Kunstvakopleidingen / HBO / WO

    Voor studenten in het kunstvakonderwijs, hbo en wo ontwikkelt het Holland Festival maatwerktrajecten: van workshops tot onderzoek en ontmoetingen met internationale makers. Onder de naam Exploratorium programmeert het Holland Festival in samenwerking met Nederlandse conservatoria producties waarin conservatoriumstudenten met internationaal gerenommeerde makers en uitvoerders samenwerken.

  • MBO

    Van decor tot techniek, van hospitality tot productie: het Holland Festival biedt MBO-studenten een kijkje voor én achter de schermen. Via rondleidingen, meeloopdagen, opdrachten en stages maken ze kennis met het vak. Binnen HF Lab vormen studenten hun eigen productieteam en maken content over hun festivalervaring.

  • Jongerenorganisaties

    Het Holland Festival werkt graag samen met initiatieven die jongeren buiten het reguliere onderwijs bereiken, zoals Toekomst Muziek en stichting Eiwerk. Samen zoeken we naar manieren om meer jongeren bij het festival te betrekken.

Projecten 2025

HF Lab
HF Lab is het nieuwe educatieprogramma van Holland Festival, mede mogelijk gemaakt door
de ELJA Foundation. Met HF Lab betrekken we jongeren actief bij het festival en bieden we hen workshops, praktijkervaring en een podium waar zij hun visie, creaties en ervaringen kunnen delen.

HF Lab leert jongeren hun creativiteit te ontwikkelen en op een nieuwe manier na te denken over zichzelf en hun plek in de wereld. Door de internationale reikwijdte biedt het Holland Festival hen toegang tot nieuwe werelden en opent hun blik naar de ander.


-> meer info

  • HF Lab Workshops

    Leerlingen van het Hyperion Lyceum en Gerrit van der Veen College duiken in het werk van associate artist Trajal Harrell. Ze volgen workshops over dansstijlen butoh en voguing, maar ook over fashion en identiteit. Ze ontdekken parels uit het festivalarchief én bedenken hun eigen festival in één dag.

  • HF Lab x DEGASTEN: WAKKA

    Een performance die dans, theater en mode combineert, over de weg die je hebt gelopen en hoe deze je heeft gevormd tot wie je nu bent – en wie je nog wil worden. Gemaakt met en door 13 jongeren, geïnspireerd door het werk van associate artist Trajal Harrell.

  • HF x CvA: On-site

    10 conservatoriumstudenten duiken in het Holland Festival! Via masterclasses, sessies met het festivalteam, voorstellingsbezoeken en ontmoetingen met makers ontdekken ze alles wat het festival te bieden heeft. On-site is een gloednieuw programma in samenwerking met het Conservatorium van Amsterdam (CvA). Het biedt studenten van verschillende afdelingen de kans om zowel de organisatorische als artistieke kanten van het festival te verkennen. Dit jaar doet een groep enthousiaste studenten van klassiek, pop, live electronics, jazz en oude muziek mee! 

  • HF x UvA: Writers Residency

    Negen dramaturgiestudenten van de Universiteit van Amsterdam schrijven hun reflecties op de festivalvoorstellingen. Deze residency start met een panel over digitale technologie in de podiumkunsten: Hoe reflecteer je op hybride vormen? Wat zijn de uitdagingen? Wat kunnen we leren vanuit de gamekritiek?
    Benieuwd naar de reflecties van de studenten? Zodra ze af zijn, kun je ze hier lezen!

  • JINC Bliksemstage

    Leerlingen van de Koninklijke Visio, een school voor leerlingen met een visuele beperking, duiken een dag in de wereld van het festival. Ze volgen een rondleiding en ontwerpen hun eigen 'festival in 1 dag’.  

  • IMC Weekendschool

    Een groep jongeren van de IMC Weekendschool bezoekt de opening en dansvoorstelling Cyber Subin van choreograaf Pichet Klunchun, en de voorstelling Caen Amour in het Stedelijk Museum van de associate artist van 2025: Trajal Harrell.  

  • Life Skills

    Leerlingen van de na-schoolse organisatie Life Skills leren in een drie-daags programma het festival beter kennen. Ze nemen een kijkje achter de schermen, volgen een voguing workshop van Sarada Sarita en bezoeken Welcome to Asbestos Hall. 

Projecten '23-'24

  • Sisyphe – Gerrit van der Veen College

    In een fysieke workshopreeks met het theatercollectief DeRonde/Deroo vertaalden theaterleerlingen hun persoonlijke uitdagingen naar beweging. Het traject eindigde in een bezoek aan Sisyphe en een eigen improvisatie performance op school.

  • Depois do Silêncio – IMC Weekendschool

    Alumni van de weekendschool gingen in gesprek met Christiane Jatahy en bezochten haar voorstelling. Een krachtig voorbeeld van hoe kunst stemmen laat klinken die vaak ongehoord blijven.

  • Crossings – VO-programma

    250 leerlingen dachten na over ‘thuis’ via creatieve opdrachten, een spoken word-workshop van Luan Buleshkaj en een masterclass van Discussiëren Kun Je Leren.

  • Sisyphe – Mediacollege Amsterdam

    45 studenten ‘Game Design’ bezochten Sisyphe, voorafgegaan door een inhoudelijke introductie op het festival.

  • Lesbrief Sisyphe

    Drie creatieve CKV-opdrachten rond Sisyphe, inzetbaar vóór en na het voorstellingsbezoek door CKV/Kunst docenten.


    -> bekijk de lesbrief hier

  • Exploratorium

    Vijftig conservatoriumstudenten werkten mee aan de productie 11.000 Saiten, samen met topmakers. Deze extra-curriculaire samenwerking krijgt een structureel vervolg onder de naam Exploratorium, naar het idee van Karlheinz Stockhausen.

  • HF x CvA

    Studenten van het Conservatorium van Amsterdam verdiepten zich in ruimtelijke compositie via masterclasses, voorstellingsbezoeken en ontmoetingen met makers. Het project eindigde in een concert in Q-Factory.

  • HF x Toekomst Muziek

    Jongeren uit Amsterdam Zuidoost bezochten meerdere voorstellingen, ontmoetten internationale artiesten en ontdekten het festival voor én achter de schermen.

  • HF x Eiwerk

    Een workshopreeks rond melancholie met deelnemers van Eiwerk, met als hoogtepunt een bezoek aan Melencolia en een eindconcert met eigen werk.

  • Bliksemstage JINC

    Elf leerlingen van het Calandlyceum doken een dag in de wereld van het festival. Ze volgden een rondleiding en ontwierpen hun eigen 'festival in 1 dag’.

  • The Disintegration Loops (2023)

    Leerlingen van het Gerrit van der Veen College maakten hun eigen geluidsopnames over vrijheid en stelden collectief een album samen, geïnspireerd op de voorstelling bij hen op het plein.

  • Euphoria (2023)

    Voor de filminstallatie Euphoria ontwikkelden we een lesbrief en organiseerden we samen met het Hyperion een CKV dag voor 120 leerlingen.

Contact

Heb je vanuit je opleiding, school of organisatie interesse om een voorstelling te bezoeken of een verdiepende samenwerking aan te gaan? Neem dan contact op via [email protected] of dit contactformulier.

We denken graag mee over de mogelijkheden!