Amerikaanse muziek uit de 20e eeuw
De carrières van Charles Ives, John Cage, Morton Feldman en Georg Antheil hebben een voor de Amerikaanse muziek zeer ongewone eigenschap gemeen: ze ontwikkelden zich geheel buiten de almachtige academische gemeenschappen, uit welke de meeste Amerikaanse componisten zijn voortgekomen en professioneel gevoed. Daar komt nog bij dat ze alle vier voorwerp zijn geweest van niet slechts vijandige, maar zelfs gewelddadige reacties van zowel pers als publiek. Pas in de laatste tien jaar hebben de eerste drie een verdiende erkenning gekregen van musici, platenmaatschappijen en publiek. Antheils muziek is nog steeds grotendeels onbekend, zelfs voor de welwillendste luisteraars.
data
ma 7 juni 1976