Ga naar de hoofdcontent

Barstend ijs is een bijzonder project voor 24 stemmen, 4 slagwerkers, laserstralen, spectrogrammen, video en dia projecties en ruimtelijk bestuurde tapes. Klas Torstenssons streven was om in dit project alle ingrediënten eenzelfde gelijkwaardigheid toe te kennen; het resultaat is dan ook niet een ‘aangekleed’ muziekstuk en evenmin een visuele manifestatie met ‘ondersteunende’ muziek. De verschillende media en technieken vormen vanuit een bewust gekozen overkoepelend concept om zo tot een artistiek zeer hecht product te komen. Barstend ijs is gebaseerd op een natuurverschijnsel: het ontstaan van barsten over een lange afstand in zee-ijs. Dit indrukwekkende verschijnsel – zowel visueel als wat het klakresultaat betreft, is het uitgangspunt van de voorstelling. Het ‘koor’ opereert in twee autonome groepen- 12 vrouwen – 12 mannen. Zij leveren met de compositie ‘Isogloss’ het centrale aandeel van deze produktie. De slagwerkers maken gebruik van een speciaal voor dit project ontworpen slagwerkinstrumentarium, bestaande uit grote metalen platen; door de zaal gespannen stalen kabels; houten bakken en kisten.


De tapes bestaan uit zelfgemaakte of verkregen opnamen van ijsbarsten, kruiend ijs, ijsschotsen, afkalvende ijsbergen en micro-opnames van bewegend ijs. Deze opnames zijn bewerkt met behulp van verschillende computerprogramma’s. In analogie met de ruimtelijke beweging van het geluid wordt een aantal laserstralen gebruikt om een steeds veranderend lijnenspel te construeren. De hierbij gehanteerde besturingssystemen werden speciaal voor dit project ontwikkeld. De beeldopnames werden o.a. gemaakt door Chiel Snijders (video) en Theo Coolsma (dia’s).


Een aantal zangers zal worden aangesloten op een ‘Real Time Spectrum Analyser’. Hierdoor kunnen de geluiden (gesproken en gezongen ) worden omgezet in een digitaal signaal. Na verdere bewerkingen worden de hierdoor verkregen beelden van het geluid op groot beeldscherm vertoond. Deze grafische representaties van de muziek lopen als een rode draad door de hele voorstelling; de toeschouwer wordt hierdoor las het ware uitgenodigd om mee te lezen in de ’partituur’. Klas Torstensson is verantwoordelijk voor álle onderdelen van dit project. Dick Lucas (geluid), Gidius Noortman (licht), Elbert Waller (spetrogrammen) en Michel Povée (laser) assisteren bij de technische realisatie. Klas Torentsson geeft vijf dagen voor de première een lezing waarin hij zijn ideeën en de realisering daarvan nader zal toelichten (zie 1 juni).

Credits

muziek Klas Torstensson algehele vormgeving Klas Torstensson regie Klas Torstensson ontwerp Klas Torstensson realisatie geluid Gidius Noordman besturingstechniek System Engineering realisatie laser Resal-Laser, Michel Povée realisatie computer graphics Elbert Waller, Dick Lucas dia's Theo Coolsma video opname Michiel Snijders repetitoren ASKO koor Jos Leussink, Klas Torstensson computer-synchronisatie Dick Lucas, Gidius Noordman cues Rutger van Leyden techniek Dick Lucas, Gidius Noordman, Michel van Eeden, Marco Vermaas, Hans Westendorp productie Josée Voormans uitvoering muziek ASKO Koor, slagwerkgroep Den Haag