Persbericht
Amsterdam, 18 november 2025
Twee unieke samenwerkingen, drie coproducties én een compositieopdracht: de eerste vier voorstellingen van Holland Festival 2026 zijn bekend.
Op 25 november start de kaartverkoop van de eerste vier voorstellingen van het 79e Holland Festival. A Trial – after An Enemy of the People van de Braziliaanse regisseur Christiane Jatahy en acteur Wagner Moura is een hedendaagse adaptatie van Henrik Ibsens Een vijand van het volk. Deze voorstelling is een speciale samenwerking tussen het Holland Festival, Festival d’Avignon en Edinburgh International Festival, de drie Europese festivals die in 1947 zijn opgericht. De Nederlandse kunstenaar Germaine Kruip verkent met A Possibility de grenzen tussen waarneming, klank en performance en zal hiermee in Amsterdam én in Heerlen te zien zijn. Associate artist Hildur Guðnadottir laat in Nærmynd: Iceland Symphony Orchestra x Hildur Guðnadóttir haar eigen werk horen, naast dat van componisten die haar inspireren. En de Libanese theatermaker en choreograaf Ali Chahrour keert terug met een voorstelling vol veerkracht, muziek, poëzie en rauwe emotie in When I Saw the Sea.
Drie iconische festivals bundelen krachten: A Trial - after An Enemy of the People van Christiane Jatahy en Wagner Moura
In 1947, in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog, werden Holland Festival, Festival d’Avignon en Edinburgh International Festival opgericht vanuit dezelfde overtuiging: kunst als motor voor verzoening en culturele wederopbouw. Bijna acht decennia later markeert A Trial – after An Enemy of the People de speciale band van deze drie festivals en het begin van een meerjarige samenwerking ter gelegenheid van hun 80-jarig jubilea in 2027.
Over deze samenwerking
Emily Ansenk, directeur Holland Festival: ‘Internationale festivals zoals het Holland Festival, het Festival d’Avignon en het Edinburgh International Festival zijn levendige broedplaatsen voor artistieke uitwisseling. Artist-driven en met de blik op de toekomst maken we samen nieuw werk mogelijk dat conventies uitdaagt en ruimte biedt voor artistieke risico’s. Vanuit de overtuiging dat kunst kan verbinden, zijn deze naoorlogse podiumkunstfestivals uitgegroeid tot platforms voor nieuwe stemmen, prikkelende ideeën en artistieke samenwerkingen die geen landsgrenzen kennen.’
A Trial is daarnaast de eerste samenwerking tussen theater- en filmregisseur Christiane Jatahy (associate artist van het Holland Festival in 2024) en de bekroonde acteur Wagner Moura (vooral bekend van zijn voor een Golden Globe genomineerde rol als Pablo Escobar in de Netflixserie Narcos). Samen geven ze een nieuwe, radicale en hedendaagse invulling aan Henrik Ibsens Een vijand van het volk, waarin het publiek wordt uitgenodigd om een kant te kiezen.
In Ibsens baanbrekende toneelstuk uit 1882 probeert hoofdpersoon Thomas Stockmann een watervervuilingsschandaal in zijn kuuroordstad aan het licht te brengen, maar belandt daardoor in ballingschap. Meer dan een eeuw later blijft het werk pijnlijk actueel, met zijn scherpe blik op de spanning tussen persoonlijke integriteit en maatschappelijke conformisme, en tussen ecologie en winstoogmerk.
In Jatahy’s bewerking belandt Stockmann, vertolkt door Wagner Moura, in een hedendaagse Braziliaanse rechtszaal waar zijn lot wordt bepaald. Advocaten en rechters ontbreken: het is aan het publiek, om te beslissen of hij onschuldig is of een ‘vijand van het volk’.
Christiane Jatahy zegt over de samenwerking: ’Voor een kunstenaar is steun vanuit festivals en theaters essentieel om onderzoek te kunnen doen en werk te ontwikkelen. Zonder die steun krijgen ideeën geen vorm, glipt de tijd door onze vingers en komen creaties nooit tot leven. De steun en samenwerking van het Holland Festival, het Festival d’Avignon en het Edinburgh International Festival zijn – en blijven – van fundamenteel belang voor het verwezenlijken van mijn artistieke dromen, ze tot theater te maken en ze met het publiek te kunnen delen.’
Licht, ruimte en klank: Germaine Kruips A Possibility
Nog een primeur: voor het eerst werkt het Holland Festival samen met PLT Theater Heerlen en wordt A Possibility van Germaine Kruip zowel in Amsterdam als in Heerlen gepresenteerd. Deze samenwerking kwam tot stand op initiatief van PLT. Het past goed bij hun ambitie om bijzondere en baanbrekende voorstellingen in huis te halen én bij die van het Holland Festival om ook buiten de randstad festivalvoorstellingen te presenteren. Beide partners hebben met een coproductiebijdrage de voorstelling mede mogelijk gemaakt.
De Nederlandse kunstenaar Germaine Kruip is oorspronkelijk opgeleid als scenograaf en beweegt zich tussen beeldende kunst, architectuur en performance. A Possibility is een nieuw theaterwerk van Kruip, waarin perceptie, geluid en performance worden onderzocht.
A Possibility bestaat uit twee delen, waarvan het eerste voortbouwt op het werk A Possibility of an Abstraction uit 2014. In deze vernieuwde eerste akte wordt het podium een leeg canvas voor een spel van waarneming: licht speelt met schaduw, reflectie en de architectuur van het theater, en transformeert deze tot personages in een hypnotiserende, zinsbegoochelende performance.
In de tweede akte wordt het menselijke element geïntroduceerd: vier percussionisten betreden het podium en bespelen Kruips gestemde sculpturen, waarmee ze unieke klanken ontlokken aan de bijzondere instrumenten. Met A Possibility schept Kruip een werk dat het theater verandert in een plaats van verwondering en het publiek uitnodigt een wereld van oneindige mogelijkheden te verkennen.
A Possibility is gemaakt in opdracht van Factory International, Manchester; Holland Festival en PLT en geproduceerd door Factory International, Manchester.
Rauwe emoties in Ali Chahrours When I Saw the Sea
De Libanese regisseur en choreograaf Ali Chahrour maakt indruk met zijn voorstellingen over rouw, rituelen en overleven. Na het hartverscheurende Told by My Mother ,(Holland Festival 2025), keert hij terug met When I Saw the Sea. Ditmaal richt hij zijn blik op de uitbuiting van arbeidsmigranten onder het Libanese kafala-systeem, dat de verblijfsstatus van migranten in handen geeft van hun werkgever en hen zo heel kwetsbaar maakt.
Op het toneel staan drie vrouwen – Tenei Ahmad, Zena Moussa, Rania Jamal – die hun eigen verhalen én die van duizenden anderen vertellen. Ze zingen, bewegen en spreken in een vorm die balanceert tussen performance en getuigenis. De muziek is van zangeres Lynn Adib en muzikant Abed Kobeissy, die samen een combinatie van traditionele en elektronische muziek creëren.
De vormgeving van When I Saw the Sea is sober: een leeg podium, subtiel verschuivend licht en muziek die slingert tussen klaagzang en de ritmes van het hart. Drie vrouwen, gewapend met alleen hun stem en hun lichaam, eisen hun recht op om gezien en gehoord te worden en Chahrour transformeert hun overleven tot kunst. When I Saw the Sea is een coproductie van het Holland Festival.
Persoonlijk portret in geluid: Nærmynd: Iceland Symphony Orchestra x Hildur Guðnadóttir
Associate artist voor de komende editie, Hildur Guðnadóttir, behoort tot de meest toonaangevende (film)componisten van haar generatie. Haar werk kenmerkt zich door een betoverende combinatie van ambient drones – een lang aanhoudende klanklaag die een bepaalde spanning of sfeer oproept – en eigentijdse gecomponeerde muziek.
Tijdens Nærmynd: Iceland Symphony Orchestra x Hildur Guðnadóttir staat Guðnadóttir niet alleen als componist centraal, ze treedt ook als cellist op samen met het Iceland Symphony Orchestra. Dit orkest, opgericht in 1950, kreeg onder meer bekendheid met optredens tijdens de BBC Proms, in Carnegie Hall en in de Musikverein in Wenen, en speelt voor het eerst de muziek van hun landgenote in Het Concertgebouw in Amsterdam. Het programma van Nærmynd, IJslands voor ‘close-up’, bevat muziek uit Guðnadóttirs bekroonde filmscores Joker, TÁR en A Haunting in Venice. Daarnaast klinkt nieuw werk dat ze als co-commissie (i.s.m. Reykjavík Arts Festival) speciaal voor deze gelegenheid schrijft. Ook klinkt muziek van componisten die haar inspireren: Arvo Pärt, Ryuichi Sakamoto (associate artist in 2021), Mica Levi, Kaija Saariaho en Alvin Lucier.
Nærmynd wordt gedirigeerd door Daníel Bjarnason, een van IJslands meest vooraanstaande dirigenten en componisten, die eerder op het Holland Festival te zien was met We Came in Peace for All Mankind (2018). Recent was hij als dirigent betrokken bij Lux, het nieuwe abum van de Spaanse superster Rosalía.
De verkoop van onderstaande voorstellingen start op 25 november. Het complete programma van het Holland Festival wordt op 3 maart 2026 bekendgemaakt. Het 79e Holland Festival duurt van 3 – 28 juni 2026.
A Trial - after An Enemy of the People - ITA, 25-28 juni; Festival d’Avignon, juli 2026, Edinburgh International Festival, 7-10 Aug
A Possibility - Internationaal Theater Amsterdam (ITA), 13-15 juni; Theater Heerlen, 25-26 juni
When I Saw the Sea - Theater Bellevue, 10-14 juni
Nærmynd: Iceland Symphony Orchestra x Hildur Guðnadóttir - Het Concertgebouw, 15 juni
Voor tickets, tijden en meer info, zie hollandfestival.nl
__________________________________________________________________________
Fotocredit: bovenste foto: Caio Lírio - A Trial - after An Enemy of the People; Onderstaande foto: Camille Blake - portret van Hildur Guðnadottír.