Naar aanleiding van Holland Festival 2025, heb ik de kans gekregen om de coördinator educatie van het Holland Festival te spreken. Dit is Flora, een enthousiaste en betrokken medewerker van de afdeling programmering. Ze straalt energie uit en neemt je vol enthousiasme mee in haar verhaal.
Flora is 32 jaar en woont in Amsterdam. Haar achtergrond ligt in de muziek. Ze studeerde jazz aan het Conservatorium van Amsterdam en heeft na haar studie een tijdje in Berlijn gewerkt, waar ze veel projecten met jongeren deed. “Ik ben muzikant, maar ben er gaandeweg ingerold om jongeren te coachen en projecten op te zetten,” vertelt ze. Uiteindelijk kwam ze terecht bij het Holland Festival, waar ze nu werkt als coördinator educatie.
Haar rol draait vooral om het verbinden van jongeren aan het festival. De leeftijdsgroep waar ze zich op richt ligt tussen de 16 en 30 jaar. Wat Flora zo inspirerend vindt aan het Holland Festival, is hoe divers en grensverleggend het aanbod is. “Je ziet hier artiesten en makers waar je misschien nog nooit van hebt gehoord, maar die wel iets bijzonders doen. Ze combineren verschillende kunstvormen, snijden actuele thema’s aan en bieden nieuwe perspectieven. Het festival laat je echt anders kijken naar de wereld.”
Wat ik persoonlijk heel interessant vond, was hoe ze vertelde over de manier waarop het festival wordt samengesteld. Je zou denken dat artiesten auditie doen of dat er een open inschrijving is, maar dat werkt hier anders. “We werken niet met een open call zoals sommige andere festivals of podia. Het programmateam stelt alles samen” legt Flora uit. Sinds een paar jaar doen ze dat in samenwerking met een zogenaamde ‘associate artist’ een internationale kunstenaar die een jaar lang meedenkt en zelf ook werk presenteert op het festival.
Afgelopen jaar was die associate artist de Amerikaanse choreograaf en danser Trajal Harrell. Hij bracht een bijzonder project naar Amsterdam genaamd Welcome To Asbestos Hall, geïnspireerd op zijn onderzoek naar de Japanse theatervorm Butoh. Flora vertelt hoe hij drie weken lang met zijn dansers in Likeminds, in Amsterdam-Noord, gaat werken aan nieuw materiaal. “Het is een soort broedplaats waar hij zijn studio opent en het publiek mag meekijken. Het draait allemaal om het lichaam, kwetsbaarheid, beweging en expressie.”
Wat vooral heel leuk is om te zien, is hoe belangrijk jongeren zijn in haar werk. Dit jaar is er voor het eerst een voorstelling die volledig door jongeren zelf wordt gemaakt, als onderdeel van het programma HF Lab. Flora was heel enthousiast toen ze erover sprak: “We willen jongeren een podium bieden om zelf te maken, te experimenteren en hun visie te delen.”
Toen ik haar vroeg wat ze jongeren graag zou willen meegeven na een bezoek aan het Holland Festival, gaf ze een onverwacht antwoord: “Je hoeft er niet per se iets van te vinden. Sta gewoon open voor nieuwe ervaringen. Laat het op je inwerken. Misschien raakt iets je, al is het maar klein, dat is al waardevol.” Ze vertelde ook een mooi voorbeeld van een jongen die vorig jaar mee was naar een dansvoorstelling. Een week later zei hij dat hij geraakt was door de enorme inzet van de dansers. Daardoor werd hij gemotiveerd en geïnspireerd om dat mee te nemen in zijn eigen werk. Dat soort momenten maken Flora haar werk zo leuk.
Deze ontmoeting met Flora gaf me een nieuw beeld van het festival. Het is niet zomaar een cultureel evenement, maar een plek vol ideeën, mensen en verhalen. En dankzij mensen zoals Flora, is er ook plek voor jongeren om daar deel van uit te maken.