Toen Zemlinsky in 1933 Duitsland ontvluchtte en zijn muziek door de machthebbers van het Derde Rijk werd verboden, volgde een lange periode waarin Zemlinsky's werken meer en meer de op de achtergrond raakten. Maar, zoals zijn zwager, vriend en collega Arnold Schönberg over zijn muziek zei 'Zemlinsky kan wachten'. Het lijkt er de laatste jaren dan ook op dat Schönberg gelijk heeft gekregen met zijn bewering
data
zo 7 juni 1987
di 9 juni 1987
Eine Florentinische Tragödie (1917) en Der Zwerg(1922) werden na een periode van tientallen jaren in 1981 voor het eerst weer opgevoerd bij de Hamburgische Staatsoper. Hiermee was het begin gemaakt met de Zemlinsky-herwaardering, die zich ook in Nederland heeft voortgezet (Der Zwerg 1984, Der Kreidekreis 1986, beide door de Nederlandse Opera).
Zowel Eine Florentinische Tragödie als Der Zwerg zijn gebaseerd op een sprookje van Oscar Wilde. In Eine Florentinische Tragödie zegeviert de stoffenkoopman Simone in een duel om zijn vrouw over de zelfingenomen Florentijnse prins Guido Bardi.
In Der Zwerg viert de Spaanse Infanta haar verjaardag met haar vriendinnetjes en wordt verrast met een dwerg, die zichzelf nog nooit in de spiegel heeft gezien. Als hij uiteindelijk ontdekt hoe lelijk hij is, sterft hij, inmiddels verliefd op de prinses, aan een gebroken hart.
Met deze heropvoering van de Hamburgische Staatsoper wordt opnieuw het bewijs geleverd dat de muziek van Alexander von Zemlinsky ten onrechte een aantal decennia niet is uitgevoerd.