Het Canadian Electronic Ensemble uit Toronto – bestaande uit negen musici – is sterk aanwezig in het Holland Festival met een vijftal concerten in De IJsbreker. Nederlandse musici die zullen deelnemen aan de concerten zijn o.a. Henk de Wit (fagot), Harry Sparnaay (basklarinet), Astrid in ’t Veld (accordeon), Thomas Indermühle (hobo) en Renée Jonker (slagwerk).
data
wo 5 juni 1985
Chaconne a son out
De titel van het werk heeft te maken met de manier waarop het werk geschreven is. Tijdens een repetitie waren we aan het improviseren en de vorm van onze improvisatie bleek die van een chaconne te zijn. In daaropvolgende repetities realiseerden we ons hoe leuk het is om in een dergelijke vorm te improviseren. Het werk is het resultaat van een gecompliceerde groepsdynamiek; tot stand gekomen na vele maanden werken. Van het werk bestaat geen 'definitieve' versie, de ontwikkeling gaat gewoon door. Hierin schuilt ook de kracht van het werk.
In de versie op het vierde album van het Canadian Electronic Ensemble - de eerste die uitgekomen is op Centredisc, het label van het Canadian Music Center - werd gebruik gemaakt van een tevoren opgenomen tape en over-dubbing. Op dit moment kunnen we het werk geheel live presenteren, waardoor het karakter minder steriel is.
Door: Larry Lake
I have come through
Werd geschreven in 1978 voor Honica Gaylord in opdracht van de Canadian Braadcasting Corporation. De titel verwijst naar een gedicht van David Herbert Lawrence: "Song of a Man who has come thru".
Quivi Sosfiri
Is een klankdicht voor piano en synthesizers en werd geschreven in 1980 voor de Canadese pianist William Aide. Dante's 'Inferno' leverde de programmatische inspiratie voor dit werk en met name de Canto III daaruit, waarin de avonturiers Vergilius en de Dichter de hellepoort aanschouwen. Het opvallende van deze passage is dat - terwijl de ogen van de schrijver zich aanpassen aan de duisternis - de situatie in uitsluitend auditieve beelden wordt uitgelegd; niets visueels.
Het toeval wil dat op het moment dat dit werk voltooid werd de leden van het Canadian Electronic Ensemble meewerkten aan een theaterproductie met de titel 'The Eye of the Beholder' van het Comus Musical Theatre (o.l.v. Michael Bawtree, Claire Hopkinsen en Billie Bridgman). 'Quivi Sospiri' diende vervolgens als ouverture van deze productie.
Door: David Jaeger
OM 152: Being There
Het werk kwam tot stand in nauwe samenwerking met Richard Armin. Het dient beschouwd te worden vanuit het perspectief van een tijdreiziger die gelanceerd wordt naar een tijdstip 152 jaar verder in de toekomst. Hij treft een robot-beschaving aan waarvan de stichter, de 'Moeder', een machine was, genaamd Roberta. Roberta wordt aanbeden door de mechanische leden van deze post-humane maatschappij. Hun kalender loopt vanaf de geboorte van Roberta. De tijdreiziger kwam aan in het Jaar van Onze Machine 152.
Susan Frykberg werd geboren in Nieuw-Zeeland en studeerde in Londen en Parijs voordat zij - 7 jaar geleden - naar Canada ging. In Toronto werkte zij met William Buxton aan het 'Structured Souns Synthesis Project' aan de universiteit van Toronto. Zij is een bekend freelance componiste en medeoprichter van 'The Gang of Three'. Haar opera 'Saxarba' werd kort geleden uitgevoerd door het Comus Music Theatre. Momenteel is zij bezig met het schrijven van muziek voor een dansproductie die in juni in Vancouver wordt uitgebracht.
Wild Fire
De komst van de RAAD-instrumenten opende een nieuwe klankwereld op het snijpunt van akoestische en elektronische instrumenten. De mogelijkheid om te werken met deze prachtige instrumenten en bespeeld door uitstekende musici leverde de compositie 'Wild Fire' op. In de meeste van mijn werken speelt de metafoor een belangrijke rol: de onvoorspelbaarheid van nieuwe technologieën en nieuwe kennis. Het werk is opgedragen aan Billie Bridgman.
Door: James Montgomery