Ga naar de hoofdcontent

Het Canadian Electronic Ensemble uit Toronto – bestaande uit negen musici – is sterk aanwezig in het Holland Festival met een vijftal concerten in De IJsbreker. Nederlandse musici die zullen deelnemen aan de concerten zijn o.a. Henk de Wit (fagot), Harry Sparnaay (basklarinet), Astrid in ’t Veld (accordeon), Thomas Indermühle (hobo) en Renée Jonker (slagwerk).

Slogans and Arbitrary Marches van Jon Siddall werd geschreven voor James McKay, een fagottist uit Toronto, die het werk voor het eerst speelde tijdens het Can­Am Festival in Buffalo, N.Y. De Canadese radio maakte er een opname van. Het werk is geschreven in een bedrieglijk simpele stijl, die wel als "post-minimalistisch" wordt omschreven.

Jon Siddall studeerde muziek aan de universiteit van Toronto en aan het Mills College in Oakland, California. Canada's eerste Gamelan-ensemble "The Evergreen Club" werd door hem opgericht. Zijn composities werden op vele plaatsen in de Verenigde Staten uitgevoerd. Enige tijd geleden realiseerde Siddall samen met de beeldend kunstenaar Erica Runstrom een productie, getiteld "The Greenhouse" (De Broeikas), die met veel succes in Toronto werd uitgevoerd.

 

OM 152: Being There

Het werk kwam tot stand in nauwe samenwerking met Richard Armin. Het dient beschouwd te worden vanuit het perspectief van een tijdreiziger die gelanceerd wordt naar een tijdstip 152 jaar verder in de toekomst. Hij treft een robot-beschaving aan waarvan de stichter, de 'Moeder', een machine was, genaamd Roberta. Roberta wordt aanbeden door de mechanische leden van deze post-humane maatschappij. Hun kalender loopt vanaf de geboorte van Roberta. De tijdreiziger kwam aan in het Jaar van Onze Machine 152.

Susan Frykberg werd geboren in Nieuw-Zeeland en studeerde in Londen en Parijs voor­ dat zij - 7 jaar geleden - naar Canada ging. In Toronto werkte zij met William Buxton aan het 'Structured Souns Synthesis Project' aan de universiteit van Toronto. Zij is een bekend freelance componiste en mede­oprichter van 'The Gang of Three'. Haar opera 'Saxarba' werd kort geleden uitgevoerd door het Comus Music Theatre. Momenteel is zij bezig met het schrijven van muziek voor een dansproductie die in juni in Vancouver wordt uitgebracht.

 

Rubrics van David Grimes

In middeleeuwse verluchte handschriften werden miniaturen getekend om de eerste letters van belangrijke hoofdstukken en paragrafen te versieren. Deze illustraties hoefden niet noodzakelijk iets te maken te hebben met de ideeën die in de tekst uitgewerkt werden.

De series van muzikale elementen waaruit "Rubrics" - voor fagot en tape - bestaat zijn ook versieringen van "ideeën", die wel naar voren gebracht, maar niet uitgewerkt worden. "Rubrics" werd in 1983 geschreven in opdracht van de Canadese fagottist James McKay met financiële ondersteuning van de Canada Council. De tape werd gerealiseerd in de studio van het C.E.E.

 

Baroque Suite van Doug Riley werd in opdracht van het Array Music Ensemble geschreven voor het "Bach 300" Festival dat in maart j.l. in Toronto plaatsvond.

Vanavond hoort U de kamermuziek-versie van dit werk, die speciaal voor het Holland Festival gemaakt werd. Deze versie is intiemer van stijl dan die voor groot orkest. Het is een plechtig stuk met een mystiek voorspel en een strenge fuga. Doug Riley woont en werkt in Toronto en is, behalve componist, één van Canada's belangrijkste jazzpianisten.

 

In The Garden van Marjan Mozetich werd in 1983 geschreven voor het C.E.E. met financiële ondersteuning van de Ontario Arts Council. Het werd oorspronkelijk geschreven voor 4 synthesizers en tape. Later werd het herschreven voor strijktrio, 3 elektronische synthesizers en tape. Dit is de eerste uitvoering van deze versie.

Het werk bestaat uit vier delen:

- Divas Arise

- The Huze Speaks

- Death In The Afternoon

- Evening Wake

Het werk beschrijft imaginaire gebeurtenissen op een zomerdag. Het werd geschreven in een stemming van experimenteren met populaire muzikale elementen. Het is ook één van de resultaten van mijn "minimale" periode, die overigens kort duurde. Men zou dit werk "filmmuziek" of "popmuziek" kunnen noemen en niet "echte" muziek. Ik zou het toch graag gewoon "muziek" willen noemen.

Veel plezier!

Door: M.M.

 

Marjan Mozetich werd geboren in Italië, maar is van Weense afkomst. Hij groeide op in Canada en studeerde muziek aan de universiteit van Toronto en verder in Europa bij David Bedford en Luciano Berio. Hij was winnaar van de Internationale Gaudeamus Muziekweek.

Credits

muziek Jon Siddall, Susan Frykberg, David Grimes, Douglas Riley, Marjan Mozetich uitvoering Canadian Electronic Ensemble electronica Armin Electric Strings, Richard Armin, Monica Gaylord RAAD-cello Richard Armin piano Monica Gaylord fagot Henk de Wit