Kylián heeft in dit avondvullende werk het Land van de Rijzende Zon aan zijn hart gedrukt. Het verhaal is gebaseerd op een bekend Japans sprookje dat wordt gedanst op muziek van de Japanse componist Maki Ishii, uitgevoerd door het Nederlandse Circle Ensemble, aangevuld met muziek van het Japanse Kôdô Ensemble
data
wo 1 juni 1988
do 2 juni 1988
vr 3 juni 1988
ma 6 juni 1988
di 7 juni 1988
wo 8 juni 1988
do 9 juni 1988
vr 10 juni 1988
za 11 juni 1988
De productie van Kaguyahime onderscheidt zich van andere balletten van het Nederlands Dans Theater doordat het avondvullend is en doordat het orkest gedirigeerd wordt door de componist van het stuk: de Japanner Maki Ishii (52). Deze schreef Kaguyahime in 1984 als orkestsuite en voegde er een uitgebreide scenografie bij. Voorlichter Paul de Neef: ‘Hij kwam hier naar Den Haag met het idee dat het Nederlands Dans Theater een herinstudering van zijn stuk zou brengen. Hij moet verbijsterd zijn geweest toen hij het decor zag. Dat is helemaal opgebouwd uit theatertechnisch materiaal.’ En dat heeft op het eerste gezicht weinig van doen met het sprookje van de maanprinses die de aarde bezoekt, waarvan Kaguyahime verhaalt. De Neef: ‘Het is geen sprookjesballet geworden maar een Kylián-ballet. Hij wilde er geen Japonaiserie van maken. Was niet uit op het Madama Butterfly-effect.’
Met name de ritmiek van het verhaal van Kaguyahime heeft Kylián ertoe aangezet het stuk te choreograferen. Het is anders dan het ritme van westerse vertellingen. De grote lijnen worden in Kaguyahime in luttele zinnen neergezet. Maar over allerlei ogenschijnlijke bijzaken wordt paginalang uitgeweid. In Kyliáns choreografie resulteert dat in korte, hevige pulsen, afgewisseld door lang uitgesponnen details. Hij heeft het folkloristische verhaal van Kaguyahime uitgekleed tot het thema: absolute reinheid kan in de wereld niet gedijen want het absolute bestaat alleen in de geest.