Ga naar de hoofdcontent

Lulu

De Nationale Opera

Lulu. Wie haar ziet is verkocht. Wie met haar trouwt is ten dode opgeschreven. Voor het eerst presenteert De Nationale Opera de complete versie van Alban Bergs meeslepende opera over de bedwelmend mooie femme fatale die uiteindelijk in een dramatische ontknoping zelf tot een gewelddadig einde komt. Met een veelkleurige instrumentatie en een grote variatie aan muzikale vormen creëerde Berg een weergaloos meesterwerk. Regisseur William Kentridge – vorig jaar nog te gast in het Holland Festival met Winterreise – laat zich voor zijn enscenering inspireren door de zwijgende films uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw. De cast wordt aangevoerd door Mojca Erdmann, de gedroomde Lulu. In de orkestbak speelt, onder leiding van Lothar Zagrosek, het onovertroffen Koninklijk Concertgebouworkest.

data

1 juni - 28 juni

taal & duur

  • Duits

  • Duur voorstelling niet bekend (inclusief twee pauzes)

Voor het eerst presenteert De Nationale Opera in Nationale Opera & Ballet de complete versie van Alban Bergs opera Lulu, in coproductie met The Metropolitan Opera New York en English National Opera. In de orkestbak neemt het Koninklijk Concertgebouworkest plaats.

 

Componist Alban Berg worstelde tot aan zijn dood in 1935 met het voltooien van Lulu. Het was Friedrich Cerha (*1926) die pas in 1979 de orkestratie van de derde akte afmaakte. Tot dat moment werden alleen de eerste twee akten opgevoerd, met delen uit de Lulu-Suite als afsluiting. De muzikale motieven zijn gebaseerd op één enkele twaalftoonsreeks, de instrumentatie is veelkleurig en er is een grote variatie aan muzikale vormen. Doordat het ritme van de zanglijnen dicht bij de spreektaal ligt, klinkt de tekst heel natuurlijk. Een van de hoogtepunten is Lulu’s uitdagende lied Wenn sich die Menschen um meinetwillen umgebracht haben...

 

Het verhaal komt uit twee toneelstukken van Frank Wedekind over de aantrekkelijke jonge danseres Lulu, die met haar naïeve charmes veel slachtoffers maakt. Alle mannen – en een enkele vrouw − begeren haar; wie met haar trouwt, is ten dode opgeschreven. Schuld of onschuld? Dat is de grote vraag. Lulu stijgt met elke nieuwe man op de maatschappelijke ladder. Ze is hard en berekenend maar tegelijk ook een prooi van anderen. In het midden van de opera laat Berg muziek voor een zwijgende film horen, die Lulu’s ondergang schildert nadat ze haar man Dr. Schön heeft vermoord. De ontknoping aan het eind van de derde akte met de tot prostituee afgezakte Lulu is sensationeel... Dirigent Lothar Zagrosek en regisseur William Kentridge debuteren bij De Nationale Opera. Mojca Erdmann trad hier eerder op als Blonde in Die Entführung aus dem Serail.

 

De Zuid-Afrikaanse kunstenaar en filmmaker William Kentridge liet zich voor zijn regie inspireren door zwijgende films uit de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw, de tijd waarin de opera Lulu ontstond. In 2012 was hij te gast in het Holland Festival met de kameropera Refuse the Hour.

Credits

muziek Alban Berg libretto Alban Berg voltooiing en instrumentatie akte III Friedrich Cerha muzikale leiding Lothar Zagrosek regie William Kentridge co-regie Luc De Wit decor William Kentridge, Sabine Theunissen kostuums Greta Goiris licht Urs Schönebaum video Catherine Meyburgh productie De Nationale Opera coproductie The Metropolitan Opera, English National Opera cast Roger Smeets, Jennifer Larmore, Rebecca Jo Loeb, William Burden, Johan Reuter, Daniel Brenna, Franz Grundheber, Werner Van Mechelen, Gerhard Siegel, Katrien Baerts, Helena Rasker, Virpi Räisänen, Peter Arink, Mojca Erdmann

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door