Ga naar de hoofdcontent
publieksbereik

publieksbereik

Over de campagne 
Voor de 75e editie van het festival maakten we twee campagnes om het jubileum vorm te geven en het publiek te laten zien dat het festival na de coronapandemie nog altijd gezond en springlevend is. De start van de kaartverkoop werd afgetrapt met een feestelijke campagne, ontworpen door studio thonik, waarin de namen van alle makers waren verwerkt. Zo werd het publiek in maart en april alvast enthousiast gemaakt voor de komende voorstellingen. Voor de latere mei-juni campagne werd het ontwerp van de eerste campagne verder uitgewerkt, dit keer met een beeld waarin veel thema’s uit de festivalprogrammering waren terug te zien. 

Vrije publiciteit en mediapartners
De geschreven pers besteedde dit jaar weer veel aandacht aan het Holland Festival. Er verschenen redactioneel onafhankelijke bijlages in Het Parool, De Groene Amsterdammer, Scenes, Cultureel Persbureau en de VPRO Gids. Daarnaast bracht het festival zelf een jubileumbijlage uit bij NRC Handelsblad en NRC online, waarin de rijke geschiedenis van het Holland Festival ruim aan bod kwam. 

De VPRO bracht weer een Holland Festival journaal op televisie en zond het concert Mother Nature uit van Angélique Kidjo. De NTR zond het concert When Paths Meet uit van Sami Yusuf. Ook presenteerde de NTR een reeks aan de hand van het werk dat fotograaf Erwin Olaf maakte naar aanleiding van het Hans van Manen Festival van het Nationale Ballet. Dit programma maakte onderdeel uit van het Holland Festival. 

Nieuwe samenwerkingen
Het Holland Festival zette een aantal samenwerkingen op om bredere en diversere doelgroepen te bereiken. Er werd onder andere succesvol samengewerkt met tijdschriften, podcasts, radioprogramma's en influencers als One World, Omek, Dipsaus, Glamcult, Titti Mag en Shot of Culture, Radio Mart. 

Nieuwe website
In maart 2022 lanceerde het Holland Festival in drie fases een nieuwe website. Thonik zorgde voor de look and feel en webbureau Fabrique nam de technische uitwerking voor zijn rekening. De website wordt in het najaar verder uitgebreid met een webshop. Ook het grote online Holland Festival archief, dat momenteel nog wordt verrijkt, zal in het najaar van 2022 opnieuw gelanceerd worden via deze nieuwe website. 

Social media
Het festival bereikte op socialmedia-kanalen een groot, grotendeels nieuw publiek. Op Instagram waren dat 9009 bezoekers en op Facebook waren het er 41932. 

Parels
Het Holland Festival hecht veel waarde aan zijn rijke geschiedenis en koestert niet alleen zijn grote archief. Ter ere van de 75e editie werden 75 historische video- en televisiefragmenten van ongeveer vijf minuten ontsloten en gepubliceerd via het gezamenlijke YouTube-kanaal van VPRO en Holland Festival. Dit project was mogelijk dankzij een flink aantal partners. Allereerst de VPRO die samen met ons de fragmenten ontsloot. De NTR, rechthebbende van een groot aantal Parels, gaf ons de mogelijkheid om deze te publiceren. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid stelde beeldmateriaal ter beschikking. En alle rechthebbenden die in beeld verschijnen die toestemming hebben gegeven om deze beelden te publiceren. 

Citydressing
Om de 75e verjaardag van het Holland Festival extra zichtbaar te maken, werd de stad uitbundig versierd met vlaggen en gebouwaankleding. Een duidelijk herkenbare, feestelijk aangeklede tram reed de hele maand door de straten van de stad. Daarnaast was het festival, met behulp van de reclamemasten en videoschermen van Ocean Outdoor, ook duidelijk zichtbaar bij veel stations buiten Amsterdam en langs de snelwegen. 

CJP, studenten en scholieren
Het aantrekken van nieuw en jong publiek blijft altijd een belangrijk aandachtspunt voor het festival. Om jongeren te laten kennismaken met het festival werden studenten- en CJP-prijzen fors verlaagd en gold de korting van 2022 ook voor scholieren voor alle voorstellingen. De actie had goed effect. Het aantal bezoekers dat van deze kortingen gebruik maakte, verdubbelde ten opzichte van voorgaande jaren.