Ga naar de hoofdcontent
publieksbereik

publieksbereik

Het publiek kwam in grote aantallen naar de theaters en concertzalen. 40 gezelschappen speelden in 31 dagen 200 voorstellingen. De zaalbezetting lag op 80% en het festival trok ruim 80.000 bezoekers. De gratis evenementen waren samen goed voor 9.800 van de eerdergenoemde bezoekers. Daarnaast luisterden en keken nog eens 16.000 bezoekers naar HF Digital waarop de podcasts van De Groene Amsterdammer, de gratis stream De Oorlogskoffer, de podcast met ANOHNI, de video’s van de influencers en natuurlijk de 150 nieuw ontsloten parels staan. 

Nieuw publiek
De publiekssamenstelling van het Holland Festival is aan het veranderen en dat was dit jaar goed zichtbaar in de zalen en op locatie. Om nieuw publiek te bereiken zet het festival sinds 2022 primair in op doelgroepen tussen de 20 en 39 jaar. Een divers publiek van jong en oud zat naast elkaar in de zalen en stond samen te dansen tijdens Respublika of zat gezamenlijk te luisteren naar de persoonlijke verhalen bij The Disintegration Loops (for Euterpestraat). Daarnaast werkte het festival samen met veel partners om andere doelgroepen te bereiken dan de reguliere theater- en concertbezoekers. Zo werkten we onder andere samen met: Vriendenloterij, Omek, One World, Glamcult, Radio Mart, Winq, Stadspas, TittyMag, faculteit Geesteswetenschappen van de UvA en RadioRadio. Alle inspanningen om nieuw publiek naar het festival te halen, zorgden ervoor dat ruim 50% van het publiek voor het eerst naar het festival kwam.

CJP, scholieren en studenten
Jongeren weten het festival beter dan voorgaande jaren te vinden. Het aantal door studenten, scholieren en CJP-ers gekochte tickets steeg van 2.000 naar bijna 5.000, wat duidelijk te zien was in de zalen.

Sociale media
De sociale mediastrategie werd verder aangescherpt. Er werd vol ingezet op Instagram, en Facebook werd uitsluitend nog in de slipstream meegenomen. Door inspirerende informatie over de voorstellingen te delen en door de inzet van kwalitatief mooi gemaakte video’s wierp dit duidelijk zijn vruchten af. Zes influencers met verschillende achtergronden traden op als ambassadeurs: Tim den Besten, Colin Benders, Naaz, Doortje Smithuijsen, Frédérique Spigt en Gershwin Bonevacia vertelden over de voorstellingen waar zij benieuwd naar waren. Deze zes instagramfilmpjes leverden samen een bereik op van meer dan 81.000 views. In het festival presenteerde Cathelijne Blok vijf keer een HF Weekly waarin zij met presentator en artiest Firoza, performer Pink Oculus en kok Jason John Affo vooruitblikte op de festivalweek. De HF Weekly’s hadden meer dan 35.000 views op Instagram. De video’s met ANOHNI kregen op socials veel aandacht en waren samen goed voor meer dan 87.000 views.

De community op Instagram steeg van 9.000 naar 11.500 volgers. En de Facebook-community bleef gelijk, tegen de trend in.

Vrije publiciteit & mediapartners
Het festival kreeg volop aandacht in de pers, zowel in print als online. Dagbladen Het Parool, de Volkskrant, NRC en Trouw publiceerden voorafgaand aan het festival een aantal verdiepende verhalen over de makers en hun werk. De Groene Amsterdammer, VPRO Gids, Cultureel Persbureau, Theaterkrant en Winq maakten grote Holland Festivalspecials. Ook internationaal kreeg het festival aandacht. Er kwamen veel buitenlandse journalisten naar Amsterdam zoals tot twee keer toe recensenten van The New York Times. Het actuele karakter van het festival met urgente thema’s zorgden er ook voor dat er veel werd gediscussieerd over artikelen en recensies. Naar aanleiding van interviews die ANOHNI gaf en haar reactie hierop, volgden goede gesprekken met kunstredacteuren van dagbladen over respectvolle en inclusieve verslaglegging en taalgebruik in het huidige tijdsgewricht.

Op radio en TV deed het festival het ook goed. Zo waren er onder andere items in Nooit meer Slapen en De Ochtend van 4. En natuurlijk de twee uitzendingen van de mediapartner VPRO die zondagavond op prime time werden uitgezonden, De opname van het programma The Disintegration Loops (for Euterpestraat) van William Basinski wordt door mediapartner NTR de komende twee jaar uitgezonden op NPO 2 extra. Mediapartner De Groene Amsterdammer maakte voor dit festival voor bijna alle voorstellingen inleidende podcasts over de makers en hun thema's die zeer goed werden beluisterd.

Campagne
Voor de campagne is designbureau Thonik op zoek gegaan naar een krachtige vertaling van de thema's. Hiervoor werden beelden en tekst vervormd om een andere kijk op te geven op wat er werd gepresenteerd. De campagnebeelden waren in de vijf grote steden te zien. En Amsterdam werd natuurlijk weer feestelijk aangekleed met vlaggen, peperbussen, versierde locaties en de opvallende Holland Festivaltram.

Op verzoek van veel vaste festivalbezoekers maakte het festival weer een gedrukt programmaoverzicht. Er werd gekozen voor een grote programmafolder in een Nederlandse en Engelse versie, die volledig klimaatneutraal werd gedrukt. De reacties waren zeer positief. De folder gaf een helder overzicht met daarbij tags om de voorstellingen te duiden.

Website
De nieuwe website van het Holland Festival is uitgebreid met verdiepende teksten over de programma’s. Daarnaast is er een reeks artikelen en interviews met makers te lezen die een goed beeld gaven van het festival en zijn thema’s. Op HF Digital zijn podcasts, video’s en streams te zien die blijven staan tot ver na het festival.

Avondprogramma’s waren net als vorig jaar vanuit milieuoverwegingen alleen online te lezen. Ze werden meegestuurd in de servicemails en zijn te lezen op de programmapagina’s van de website. Het was voor een deel van het publiek even wennen dat er geen gedrukte boekjes meer zijn, maar de downloadcijfers laten zien dat de avondprogramma’s goed werden gelezen.

Duurzaamheid
Naast digitale uitingen en duurzaam drukwerk werkt het festival de komende jaren verder aan vergroening van het festival. Dit gebeurt voor en achter de schermen. Zo deelde het festival vanuit duurzaamheidsoverwegingen, in overleg met de gezelschappen, geen verse bloemen meer uit bij het applaus. De mand met mooie kunstbloemen bleek een goed alternatief dat iedere keer weer kon worden hergebruikt.

Daarnaast kregen alle gezelschappen waterflessen uitgereikt die zij konden bijvullen als alternatief voor blikjes en plastic flesjes. Artiesten die de waterflessen mee wilden nemen konden dit doen, maar velen lieten ze na gebruik achter. Zij worden gereinigd en volgend jaar weer gebruikt.