
Tadayuki Minamoto
Ryoko Aoki
Profiel
Ryoko Aoki is een baanbrekende vrouwelijke performer in het traditionele Japanse Noh-theater, een vorm van theater dat historisch voornamelijk gedomineerd wordt door mannelijke acteurs. Ze is een pionier in het combineren van Noh – traditionele recitatie – met hedendaagse muziek en heeft meer dan 60 composities geïnspireerd van gerenommeerde componisten zoals Peter Eötvös, Toshio Hosokawa, Stefano Gervasoni en José María Sánchez-Verdú. Aoki heeft opgetreden met ensembles en orkesten waaronder het Koninklijk Concertgebouw-orkest, het Orkest van de Maggio Musicale Fiorentino, het Spaans Nationaal Orkest en Koor (OCNE), het Ensemble intercontemporain, het Ensemble Musikfabrik, het Remix Ensemble, het Münchner Kammerorchester, het Arditti Quartet, het Quatour Diotima en het Hiroshima Symphony Orchestra. Aoki debuteerde in 2013 in het Teatro Real de Madrid in Wolfgang Rihm’s opera De verovering van Mexico in de rol van Malinche, in een productie geregisseerd door Pierre Audi. Verder bracht ze Futari Shizuka (The Maiden from the Sea) van Toshio Hosokawa in première met het Ensemble intercontemporain in de Philharmonie van Parijs en Secret Kiss van Peter Eötvös met het Ensemble Musikfabrik in de Philharmonie Berlin. In oktober 2024 trad ze op in Arnold Schönbergs Pelleas und Melisande op. 5 in een regie van Pierre Audi in het Concertgebouw Amsterdam.
Opleiding
Tokyo National University of Fine Art and Music, Bachelor en master muziek
University of London, PhD aan School of Oriental and African Studies over 'Women and Noh'
Past events
-
muziektheater | Muziekgebouw - Grote zaal