Ga naar de hoofdcontent
Nicolas Stemann

Nicolas Stemann

Met Contre-enquêtes maakte Stemann een voorstelling naar het boek Moussa of de dood van een Arabier van Kamel Daoud, waarin de naamloze Arabier die in Camus’ De vreemdeling wordt vermoord, een naam krijgt. Hij stelde zichzelf de vraag: wie ben ik, wie zijn wij om dit verhaal te vertellen? Bijna zestig jaar na de onafhankelijkheid van Algerije legt Contre-enquêtes blinde vlekken en hypocrisie bloot op een open en toegankelijke manier die opvattingen over ‘onszelf’ en ‘vreemdelingen’ doet kantelen.

De voorstelling Kein Licht. (2011/2012/2017), een ‘thinkspiel’ door Stemann in samenwerking met componist Philippe Manoury naar een tekst van Elfriede Jelinek, speelt direct na een kernramp. Het derde deel werd herschreven waardoor het geheel nog beter aansloot op de actualiteit in 2022. 

Voor Sonne ging de regisseur met musici en acteurs één dag aan de slag met een andere nieuwe tekst van Jelinek over klimaatrampen die door de mens worden veroorzaakt. Daarna werd het resultaat, een soort eerste lezing, gepresenteerd. Stemann: ‘Jelinek maakte een tekst waarin ze mensen vanuit het perspectief van de zon beschouwt en bespot. Ze beschrijft dingen die we ons niet kunnen voorstellen, maar het is belangrijk dat we dat toch doen.’ Het project werd speciaal voor deze gelegenheid gemaakt en was een bijzondere samenkomst van Nederlandse en Duitse theatermakers en musici, zoals de Nederlandse muzikant Wiek Hijmans, zangeres Olivia Vermeulen, actrice Manja Topper en de Duitse actrice Alicia Auerbach. Stemann deed zelf mee op keyboards en het geheel werd aangevuld door het markante Brandweermannenkoor Zuid-Holland Zuid.