Ga naar de hoofdcontent

verdieping en achtergrond

De twee thema's, representatie en klimaat, werden tijdens het festival in verschillende programmaonderdelen verder uitgediept, zoals in de expositie Ways of Water in de Melkweg. Kunstenaars onderzochten hiervoor door middel van fotografie en kunstinstallaties de relatie tussen mens en water. In een online filmprogramma in samenwerking met filmplatforms Cinetree en Pepr werden films vertoond die thematisch aansloten op het programma, zoals Africa's Great Civilizations, een zesdelige serie van Henry Louis Gates, Jr., en de aangrijpende documentaire Regard Noir. In deze film gaat actrice en regisseur Aïssa Maïga op een internationale reis met als vraag: waarom is er zo weinig ruimte voor diversiteit in de film- en televisiewereld? 

Ook vonden er in aanvulling op diverse voorstellingen vele gesprekken plaats met en over kunstenaars zoals in Conversations, in de podcastinleidingen door De Groene Amsterdammer en Meet the artists. In Afro Beats; from High life to Amapiano interviewde Angelo Bromet twee experts over de oorsprong van ritmes en beats. Voor Who’s talking? gingen schrijvers Kamel Daoud en Nazmiye Oral in gesprek over het belang van representatie en de bijbehorende do's en don'ts. De conclusie van dit gesprek over auteurschap, beeldvorming, literatuur en tegendraadsheid was dat het niet gaat over de vraag ‘wie mag er wat zeggen?’, maar dat de eerste vraag moet zijn: ‘hoe zeg je iets?’ 

Geïnspireerd op verschillende voorstellingen in het festival die raakten aan klimaatverandering werd een achtdaags programma samengesteld: Manifesto for the living in a time of extinction. Voor dit programma werd door ROEF speciaal een kas neergezet op het dak van parkeergarage Q-Park Westergasfabriek. Hier vond onder andere Future Festival Meet-up plaats, waarvoor in samenwerking met collegafestival Eurosonic Noorderslag en met Green Events werd gekeken naar mogelijkheden om duurzamer te organiseren. Er werden verschillende workshops georganiseerd, zoals een workshop over rivieren door The All Rivers and Species Act, geïnspireerd op Altamira 2042 van Gabriela Carneiro da Cunha, en workshops over tuinieren, gegeven door Bloei & Groei. Op de finaledag van deze programmareeks leerde het publiek de klimaatcrisis vanuit andere perspectieven bekijken tijdens twee panels. Boer en maker Anne van Leeuwen sloot het geheel af met een manifest in de vorm van een interactieve wandeling over het dak die alle programma’s aan elkaar verbond. 

Bij deze hele programmering stond duurzaamheid als onderwerp centraal, dus werd er uiteraard ook aandacht besteed aan een duurzame uitvoering door bijvoorbeeld zo min mogelijk gebruik te maken van energieverbruikende techniek. De keuze voor het bouwen van een kas op een dak, ingegeven door programmapartner ROEF, maakte mensen bewust van de onbenutte mogelijkheden op daken in steden.