Der Ring des Nibelungen

Christopher Rüping, Necati Öziri, Black Cracker, Schauspielhaus Zürich

Een rectificatie van Wagners legendarische opera


Door Wagner weggelaten verhalen krijgen alsnog een plek in deze meerstemmige bewerking van Der Ring des Nibelungen door Schauspielhaus Zürich.

Kun je Richard Wagners beroemde Der Ring des Nibelungen nog opvoeren zonder het te hebben over thema’s als racisme, gender en identiteit? Dat gaat niet zomaar, vinden de Duitse schrijver Necati Öziri en regisseur Christopher Rüping. Wagner maakt in zijn opera, die gaat over de honger naar macht en een ring met magische krachten, onderscheid tussen verschillende soorten wezens en werkt daarmee ongelijke behandeling in de hand.

Een rectificatie van Wagners legendarische opera


Door Wagner weggelaten verhalen krijgen alsnog een plek in deze meerstemmige bewerking van Der Ring des Nibelungen door Schauspielhaus Zürich.

Kun je Richard Wagners beroemde Der Ring des Nibelungen nog opvoeren zonder het te hebben over thema’s als racisme, gender en identiteit? Dat gaat niet zomaar, vinden de Duitse schrijver Necati Öziri en regisseur Christopher Rüping. Wagner maakt in zijn opera, die gaat over de honger naar macht en een ring met magische krachten, onderscheid tussen verschillende soorten wezens en werkt daarmee ongelijke behandeling in de hand.

Maar het is ook geen optie om het werk te negeren, met al zijn wereldwijd gebruikte muziek, eeuwenoude mythische verhalen en verleidelijke lofzang op de natuur. Daarmee zou je de invloed die de afzonderlijke delen - Das Rheingold, Die Walküre, Siegfried en Götterdämmerung – de afgelopen honderdvijftig jaar hebben gehad op vele kunstenaars onterecht ontkennen. 

En dus maakten Rüping en Öziri een verrassende, actuele, hippe bewerking. ‘Een rectificatie’, zoals Öziri het zelf noemt, en gezamenlijk geven ze de door Wagner weggelaten stemmen en verhalen een plek. Samen met muzikant en dichter Black Cracker en een orkest van individuele muzikanten maken ze van het magnum opus van de dode witte componist een nieuw meerstemmig theaterfeest voor de 21e eeuw.

Lees minder

data

di 21 juni 19:00

wo 22 juni 19:00

prijzen

  • standaard vanaf € 21
  • CJP/student € 12

taal & duur

  • Duits boventiteling: Engels, Nederlands

  • 3 uren 45 minuten (met 1 pauze)

  • © Flavio Karrer (Christopher Rüping)

  • © Sabina Boesch

  • © Sabina Boesch

  • © Sabina Boesch

  • © Sabina Boesch

Credits

cast Maja Beckmann, Black Cracker, Nils Kahnwald, Benjamin Lillie, Wiebke Mollenhauer, Matthias Neukirch, Necati Öziri, Steven Sowah, Yodit Tarikwa regie Christopher Rüping tekst Necati Öziri decor Jonathan Mertz kostuums Lene Schwind kostuum-assistentie Ulf Brauner, Miriam Schliehe, Naïma Alissa Trabelsi muziek Black Cracker, Jonas Holle, Born in Flamez, Gil Schneider, Isa GT, Ixa Psybourg, Legion Seven, Leo Luchini, Philipp Hülsenbeck, Simonne Jones licht Gerhard Patzelt video Emma Lou Hermann dramaturgie Katinka Deecke publieksontwikkeling Silvan Gisler tourneeleiding Sonja Hildebrandt internationale betrekkingen Sonja Hildebrandt productie-assistentie Leila Vidal-Sephiha, Josephine Scheibe decor-assistentie Karl Dietrich productiestage Rosa kostuumstage Valeria Ballek inspectie Dayen Tuskan souffleur Katja Weppler vertaling Anna Galt vertalingrepetitie Alain Angehrn, Lux Züst vertaling boventiteling Sinikka Weber boventiteling Panthea met steun van Förder Circle Schauspielhaus, Schauspielhaus Zürich
HF in conversation with Christopher Rüping

HF in conversation with Christopher Rüping

Hoe is een voorstelling tot stand gekomen? Waar halen makers hun inspiratie vandaan? Wat vormde het beginpunt en welke uitdagingen kwamen ze onderweg tegen? Deze gesprekken bieden een inkijkje in werk en achtergrond van de festivalkunstenaar.

-> lees meer