Ga naar de hoofdcontent

In coproductie met Vara-radio presenteert het Holland Festival opnieuw een concertant uitgevoerde opera op de zaterdagmiddag. L’Orestie wordt door het Radio Symfonie Orkest, het Groot Omroepkoor en befaamde solisten als June Card en Heinz-Jürgen Demitz, in Nederland voor het eerst integraal uitgevoerd.

Drie dichters hebben een prominente rol gespeeld in de artistieke en intellectuele ontwikkeling van de jonge Milhaud: Francis Jamme, André Gide en Paul Claudel. Alledrie hebben ze een belangrijke bijdrage geleverd aan de vorming van Milhauds artistieke smaak, en de componist heeft in zijn beginjaren veel van hun teksten op muziek gezet. Jammes' toneelstuk La brébis égaré maakte zo'n diepe indruk op hem dat hij er een opera van maakte, de eerste die van hem bewaard is gebleven. Maar de belangrijkste van de drie was wel Paul Claudel, wiens literaire invloed versterkt werd door de innige en levenslange vriendschap die, ondanks het niet geringe leeftijdsverschil, na de eerste ontmoeting in 1911 tussen hen groeide.

In 1913 gaf Claudel Milhaud een vertaling te lezen van Agamemnon, het eerste deel van Aeschylos' driedelige tragedie, dat hij een paar jaar eerder had gepubliceerd. Hij wilde vooral van Milhaud weten hoe deze dacht dat de koren van muziek zouden kunnen worden voorzien 'zonder dat de voordracht en het dramatische accent eronder zouden lijden’. Claudel verwoordde daarmee het probleem dat de dichter en de musicus geruime tijd zou bezighouden en gaf hiermee in zekere zin de aanzet tot Milhauds werk aan L'Orestie.

Credits

componist Darius Milhaud dirigent Reinbert de Leeuw libretto Paul Claudel naar Aeschylus Apollon François Le roux mezzo-sopraan Nelly Boschkova, Viorica Cortez alt Ans van Dam bariton Charles van Tassel sopraan Claron McFadden, María Orán, June Card