Ga naar de hoofdcontent

May

Louis Andriessen, Lucie Horsch, Orkest van de Achttiende Eeuw, Cappella Amsterdam (streaming)

‘Een nieuwe lente en een nieuw geluid...’, zo begint Herman Gorters beroemde gedicht Mei. De inmiddels tachtigjarige, vooraanstaande componist Louis Andriessen liet zich door het gedicht inspireren om een nieuwe compositie voor koor en orkest te maken, als eerbetoon aan zijn overleden boezemvriend, de blokfluitist en dirigent Frans Brüggen (1934-2014). Naast deze wereldpremière wordt een recente compositie van de Poolse componist Paweł Szymański uitgevoerd, ook speciaal gemaakt voor het door Brüggen opgerichte Orkest van de Achttiende Eeuw, en werken van Bach (in bewerking van Brüggen), Mozart en Josquin des Prez. De jonge, getalenteerde fluitiste Lucie Horsch bespeelt de door Brüggen zo geliefde blokfluit.

‘Een nieuwe lente en een nieuw geluid...’, zo begint Herman Gorters beroemde gedicht Mei. De inmiddels tachtigjarige, vooraanstaande componist Louis Andriessen liet zich door het gedicht inspireren om een nieuwe compositie voor koor en orkest te maken, als eerbetoon aan zijn overleden boezemvriend, de blokfluitist en dirigent Frans Brüggen (1934-2014). Naast deze wereldpremière wordt een recente compositie van de Poolse componist Paweł Szymański uitgevoerd, ook speciaal gemaakt voor het door Brüggen opgerichte Orkest van de Achttiende Eeuw, en werken van Bach (in bewerking van Brüggen), Mozart en Josquin des Prez. De jonge, getalenteerde fluitiste Lucie Horsch bespeelt de door Brüggen zo geliefde blokfluit.

Symfonie nr 40 KV 550 (1788)

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

 

Nymphes des Bois (1497)

Josquin des Prez

(ca. 1450-1521)

 

Concerto in D-Major

voor fluit en strijkers

Bach, arrangement (1981)

Frans Brüggen (1934-2014) naar BWV 49, 169 en 1053

 

pauze

 

À la recherche de la symphonie perdue (2018)

Paweł Szymański (1954)

opgedragen aan Frans Brüggen

 

Sweet (1964)

Louis Andriessen (1939)

opgedragen aan Frans Brüggen

 

May (2020)

Louis Andriessen (1939)

opgedragen aan Frans Brüggen

Lees minder

data

ma 8 juni 2020 20:30

informatie

  • Duur voorstelling niet bekend (inclusief een pauze)

Frans Brüggen (1934-2014) verrichte als blokfluitist en dirigent van het Orkest van de Achttiende Eeuw pionierswerk op het gebied van de oude muziek en de historische uitvoeringspraktijk. Minder bekend is

Frans Brüggen (1934-2014) verrichte als blokfluitist en dirigent van het Orkest van de Achttiende Eeuw pionierswerk op het gebied van de oude muziek en de historische uitvoeringspraktijk. Minder bekend is

Brüggens liefde voor nieuwe noten. Toen hij in de jaren zestig enzeventig wereldwijd furore maakte als blokfluitvirtuoos, stond er na de pauze steevast een hedendaags werk op zijn lessenaar. Vaak had hij het speciaal laten schrijven, door componisten als Luciano Berio en boezemvriend Louis Andriessen.

 

Zes jaar na het overlijden van Brüggen brengt het Orkest van de Achttiende Eeuw een hommage aan zijn founding father en dirigent. Op het programma geijkt Brüggen-repertoire, zoals zijn eigenhandige reconstructie van Bachs Fluitconcerto in D-groot, en Mozarts Veertigste symfonie(het eerste stuk dat hij met het Orkest van de Achttiende Eeuw opnam).

 

Daarnaast is er veel ruimte voor nieuw repertoire. Orkestdirecteur Sieuwert Verster: ‘Gezien Frans’ levenslange fascinatie voor de hedendaagse muziek, leek het ons gepast om hem te eren met een nieuw aan hem opgedragen orkeststuk van Louis Andriessen. Bovendien laten we zo een langgekoesterde wens van Frans in vervulling gaan. Hij zei altijd: ‘Als we met het orkest ooit nieuwe muziek gaan spelen, dan is Louis de componist die het moet schrijven’.’

 

Verster had aanvankelijk zijn twijfels. Had Andriessen immers niet uit principe een halve eeuw geweigerd om voor orkest te componeren? Maar toen schreef hij Mysteriën voor het Koninklijk Concertgebouworkest, Agamemnon voor het New York Philharmonic, en The Only One voor het Los Angeles Philharmonic. Verster: ‘Blijkbaar had Louis de smaak te pakken, want hij zei meteen ja toen we onze plannen aan hem voorlegden.’

 

Met May, voor het Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam, voegt Andriessen een vierde titel toe aan een recente trits orkeststukken. Toch heeft het Holland Festival een primeur: nog niet eerder schreef Andriessen voor historisch instrumentarium, en ook de grote rol voor gemengd koor is zeldzaam in zijn oeuvre.

 

Voor de tekst van May dook Andriessen in de bibliotheek van zijn vader, waar hij op het gelijknamige gedicht van Herman Gorter stuitte. Met zijn gedurfde beeldspraken en hevige emoties is het werk exemplarisch voor de stijl van de Tachtigers, een groep schrijvers die in de late negentiende eeuw de Nederlandse letteren opschudden met een ‘nieuw geluid’.

 

Naast Andriessens May zijn er nog twee premières tijdens dit concert. De Poolse componist Paweł Szymański is al jaren een vaste bezoeker van het Chopin Festival waar het Orkest van de Achttiende Eeuw iedere zomer speelt. Zijn À la recherche de la symphonie perdue (2018) droeg hij aan Brüggen op.

 

Lucie Horsch speelt Louis Andriessens Sweet, een stuk voor blokfluit en tape dat hij in 1964 voor Brüggen schreef. Na intensief contact over de partituur maakte Andriessen speciaal voor Horsch een nieuwe versie.

Lees minder