Ga naar de hoofdcontent

Turangalîla’ - met een accent op de lange klinkers van de laatste twee lettergrepen - is een woord uit het Sanskriet. Als alle woorden in Oosterse talen is het rijk aan betekenissen. 'Lila' betekent letterlijk 'spel', maar spel in de zin van goddelijke actie in de kosmos, het spel van schepping, verwoesting en herschepping, het spel van leven en dood. 'Lila' betekent ook 'liefde'. 'Turanga' is de tijd die voorbijsnelt als een paard in galop, tijd die stroomt als het zand in een zandloper. 'Turanga' is beweging en ritme; 'Turangalîla' betekent tegelijkertijd 'liefdeslied', een 'hymne aan de vreugde', 'tijd', 'beweging', 'ritme', 'leven' en 'dood'. De 'Turangalîla'-symfonie is een liefdeslied; het is een hymne aan de vreugde - niet de burgerlijke, kalme en behagelijke vreugde van een fatsoenlijk man uit de 17de eeuw, maar een vreugde die alleen maar ervaren kan worden te midden van zorg en verdriet; dat wil zeggen, een bovenmenselijke vreugde, alles overvleugelend, overstromend, verblindend en mateloos.

‘De liefde wordt vanuit dezelfde gezichtshoek gepresenteerd - een fatale, onweerstaanbare liefde, die alles om zich heen te boven gaat, een liefde zoals die wordt gesymboliseerd door de liefdesdrank van Tristan en Isolde. 'Turangalîla' werd gecomponeerd tussen 'Harawi, lied van liefde en dood' voor zang en piano (1945) en 'Cinq rechants' voor 12 stemmen a capella (1949). 'Harawi', 'Turangalîla' en 'Cinq rechants' zijn drie aspecten - verschillend in instrumentaal materiaal, intensiteit, gewicht en stijl - van het 'Tristan en Isolde'­ thema. In elk van de drie werken heeft de heldin iets van een tovenares: 'Haar ogen reizen ... door het verleden ... door de toekomst.' Evenals op de schilderijen van Chagall ontstijgen de geliefden aan zichzelf en verdwijnen in de wolken. Naast de talrijke thema's in elk der tien onderdelen heeft de 'Turangalîla'-symfonie vier cyclische thema's, die min of meer regelmatig in het hele werk terugkeren. Het eerste cyclische thema, in plechtstatige tertsen en bijna altijd fortissimo gespeeld door de trombones, heeft de zware afschrikwekkende bruutheid van oude Mexicaanse monumenten. Het riep mij altijd een of ander verschrikkelijk, fataal standbeeld in gedachten. Dat noem ik het 'standbeeldthema'. Het tweede cyclische thema, met de strelende klank van pianissimo spelende klarinetten, is tweestemmig, als had het twee ogen ... Het meest voor de hand liggende beeld hierbij is dat van een bloem; men kan denken aan een tere orchidee, een decoratieve fuchsia, een rode gladiool, een buigzame lelie -het 'bloementhema'. Het derde cyclische thema, het belangrijkste van de vier, is het 'liefdesthema'. Het vierde cyclische thema bestaat eenvoudig uit voortschrijdende akkoorden. Eerder dan een thema is het een uitgangspunt voor gevarieerde klankmassa's.

Lees minder

De 'Turangalila'-symfonie is gecomponeerd in opdracht van Serge Koussevitzky voor het Boston Symphony Orchestra. Ze werd geschreven en geïnstrumenteerd tussen 17 juli 1946 en 29 november 1948. De wereldpremière vond plaats op 2 december 1949 in Boston door het Boston Symphony Orchestra onder leiding van Leonard Bernstein. De pianosolo werd gespeeld door Yvonne Loriod.


Credits

muziek Olivier Messiaen dirigent Hans Vonk piano Håkon Austbö Ondes martenot Tristan Murail