welkom bij de terugblik 2024!
Het Holland Festival beleefde dit jaar zijn 77e editie, waarbij verbinding centraal stond.
Minutenlang duurde de staande ovatie die Georgina Verbaan kreeg na afloop van The Second Woman. In deze voorstelling van de Australische makers Anna Breckon en Nat Randall speelde ze gedurende 24 uur honderd keer dezelfde break-up scène. Met deze fenomenale acteerprestatie die het uiterste vroeg van Verbaan en haar veelal niet-professionele tegenspelers, kwam op 29 juni een einde aan de 77e editie van het Holland Festival.
Ruim drie weken daarvoor, op 6 juni, ging het festival van start met Rite of Spring van Igor Stravinsky, Caroline Shaw, Evangelia Kranioti, Christiane Jatahy, Karina Canellakis, Frank Ticheli, Radio Filharmonisch Orkest en Cappella Amsterdam. Tussen het frisse startschot en de finale krachttoer konden bezoekers zich onderdompelen in een rijk aanbod van voorstellingen, concerten, performances, installaties, interviews en gesprekken, contextprogramma’s en nachtelijke dansfeesten. De festivalactiviteiten vonden plaats op 22 locaties verspreid over heel Amsterdam, van Noord tot Zuidoost en van Oost tot Nieuw-West. Het Holland Festival drong door tot in de haarvaten van de stad, en nestelde zich met meerdere feesten en een clubavond in de hoofdstedelijke nachtcultuur.
Op verschillende manieren werd verbinding gemaakt tussen het publiek en de kunstenaars op het podium. Niet alleen door de beproefde artistieke middelen van verbeelding en inbeelding, maar ook door actieve interactie. Bezoekers waren behalve toeschouwers ook gesprekspartners, klankbord, co-creators en onderwerp. In alles werd gezocht naar gemeenschappelijke grond, op z’n minst een domein waarin we ‘agree to disagree’, maar liever nog open dialoog, waardoor een gevoel ontstond van gezamenlijkheid, van een mentaal en emotioneel ‘thuis’.